past exhibition
A LIFE 1968-2017 - Shunji Dodo
Weekdays 11:00 - 20:00
Weekends and Holidays 11:00 - 18:30
Mondays and Tuesdays Closed
Entrance Fee 800 yen for over 18
commentary
人の匂いのする川——百々俊二の写真世界
飯沢耕太郎(写真評論家)
百々俊二の50年以上にわたる写真家としての軌跡をあらためて辿り直しているうちに、不意に「川」という文字が脳裏に浮かんだ。山の奥に沁み出した細流が、やがてさまざまな水を集め、枝分かれしつつ大河となって平野を下る。百々の生まれ故郷の大阪でいえば、福井県境を源流として琵琶湖に流れ込み、瀬田川、宇治川、淀川と名前を変えて大阪湾に注ぐ淀川水系を想像していただければよいだろう。百々の堂々たるスケール感を備えた写真の世界は、まさに流路延長約170km、流域面積約8,240㎢という、この一級河川になぞらえることができそうだ。
その百々の写真の源流となる水脈が形成されていくのは、1967年、九州産業大学芸術学部写真学科に一期生として入学してからのことだ。2年生になると、入学してすぐ父親に買ってもらったニコンFにトライXを入れ、原子力空母エンタープライズ寄港阻止闘争に沸き立つ佐世保に向かう。以後、69年1月、4月、11月の東大安田講堂機動隊突入前後の東京、同年7月の沖縄、さらに70年6月のロンドン旅行などの初期写真群は、2012年に刊行された写真集『遙かなる地平 1968-1977』(赤々舎、2012)におさめられている。
高温現像による荒れた粒子、ブレて傾くフレーミングなどは、当時若い写真家たちに大きな影響を与えつつあった、森山大道や中平卓馬の「アレ・ブレ・ボケ」の借用というよりも、百々の中から湧き上がってきていた表現欲求に応えようとする、止むに止まれぬ心情のあらわれといえる。とはいえ、佐世保でも沖縄でもロンドンでも、彼のカメラがひたと見据えているのが、地上にうごめく人間たちの、時に悲壮で滑稽でもある生の営みであるのは注目してよい。百々の写真の「川」は、あくまでも人の匂いを発して流れ続けているのだ。
学生時代には、のちに最初の写真集『新世界むかしも今も』(長征社、1986年)にまとめられる、大阪・新世界界隈の写真も撮り始められている。幼い頃から慣れ親しんだ大阪の光景は、百々の街歩きのリズムにシンクロし、被写体となる人たちと互いに呼び交すような、親密な距離感のスナップ写真として形をとった。視覚だけでなく、聴覚や嗅覚や触覚を総動員することで、「人間が裸でいる」街の空気感が、ヴィヴィッドに写しとられていくのである。
百々は1970年に九州産業大学を卒業し、東京写真専門学校の教員を経て、72年からは大阪写真専門学校(現ビジュアルアーツ専門学校・大阪)で教鞭をとるようになった。98年には学校長に就任し、2015年まで教育の現場の最前線に立ち続けた。多くの場合、教育者と写真家との二足の草鞋を履くことは、マイナスになることが多い。だが、百々に関してはむしろそれがよい方向に働いたのではないだろうか。忙しい実務の合間を縫って撮影を続けることで、集中力が高まるとともに、若い学生たちの創作のエネルギーを、フィードバックして自分の中に取り込むことができたからだ。
その彼が、腰を据えて写真家としての仕事に向き合うようになるのは、1990年代になってからだ。百々は1985年に、大阪から奈良県北葛城郡に移り住む。息子たちをのびのびした自然環境の中で育てたかったのと、自分自身のリハビリを兼ねてのことだった。90年から、奈良県、和歌山県、三重県の紀伊半島一帯を8×10インチ判の大判カメラで撮影し始める。96年にはモノクロームからカラーに切り替えて撮影を続けた。その成果は2冊の写真集にまとめられる。モノクロームの『楽土紀伊半島』(ブレーンセンター、1995年)とカラーの『千年楽土』(同、2000年)である。
それまで主に使っていた35ミリの小型カメラに代えて、「世界を点ではなく面で表現できる」大判カメラで撮影することで、被写体に向き合う姿勢が大きく変わった。撮影のたびにフィルムを交換しなければならないので、枚数が大幅に減り、被写体をじっくり見据えてシャッターを切るようになる。また、人間が中心的なテーマであることに違いはないが、写真に撮られることを意識させることで、張りつめた緊張感を共有することができるようになった。「人は死ぬ。だからこそ、このありふれた日々に、この場所でいきいきと営まれる暮らし、裸の人間、存在に十全と向き合うこと」そんな彼の思いに、しっかりと応える写真群が生み出されていくことになる。
写真家としての自信のあらわれは、2000年代になって刊行された『花母(はは)』(Gallery OUT of PLACE、2006年)と『菜園+桜』(VACUUM PRESS、2009年)の2冊の写真集にもよくあらわれている。『花母』では、映画監督の河瀨直美が、2004年に第一子を出産する様子を追っている。河瀨は百々が校長を務めていた大阪写真専門学校映画学科の出身であり、彼自身とも親しかった写真評論家、西井一夫の最後の日々を凝視したドキュメンタリー映画『追憶のダンス』(2002年)の監督でもあった。このシリーズでは6×6判のカメラが使われ、息を潜めてそっと寄り添うような眼差しがあらわれてくる。『菜園+桜』はポジとネガの両方が残せる4×5判のポラロイド55カメラで撮影されたシリーズで、小品ではあるが、百々の身の回りの自然に対する細やかな観察力が充分に発揮されている。多様な写真機材に触手を伸ばしているのも、旺盛な実験精神のあらわれといえるだろう。
百々の創作意欲は、2010年以降に出版された写真集『大阪』(青幻舎、2010年)と『日本海』(赤々舎、2014年)でもまったく衰えを見せていない。彼が生まれた城東区関目の「四軒長屋」にカメラを向けることから開始された『大阪』は、故郷の地を自らの記憶を辿り直すように撮影していったシリーズである。還暦を迎えた写真家は、体力の限界に挑むように、重たい8×10インチ判のカメラと器材を抱えて、大阪の区々を歩き回っている。かつては、獲物に飛びかかるように鋭く研ぎ澄まされていた眼差しが、そこにある存在を柔らかに受けとめ、包み込むように変容していることに注目すべきだろう。
『日本海』もやはり8×10インチ判のカメラにこだわったシリーズであり、撮影の範囲はさらに大きく広がっている。「日本地図をひっくり返して大陸側から見る」という視点で撮影された、山口県長門市から北海道稚内市までの日本海側の風景は、われわれの固定観念を大きく揺さぶる、新たな風土論の試みでもある。これまでの写真シリーズと比較すると、人の姿は画面の中で小さく扱われ、彼らが生きる土地の姿、その細部のありようが、驚くほどの克明さで浮かび上がってくる。東日本大震災以後の日本を、写真を通じて検証しようという渾身の営みといえるだろう。
2015年に入江泰吉記念奈良市写真美術館の館長に就任してからも、百々は果敢に新たな領域に挑戦しようとしている。2016〜17年に同美術館で発表された「春日山原始林」は、はじめてデジタルカメラを使って本格的に制作されたシリーズである。観光客で賑わう春日大社の裏手に広がる、霊気を発する深い森の奥深くまで踏み込んでいく撮影の試みは、これから先も続けられていくのだという。「バンコク」では、6×6カメラによるスナップ写真に回帰している。上流から下ってきた川の流れは、『大阪』と『日本海』の二大作で、いったん大海へと注ぎ込んだ。そしてその流れは、ふたたび源流へと遡っていこうとしているようにも見える。
百々俊二という「人の匂いのする川」は、さまざまなものを呑み込み、溶かし込みつつ、今もなお滔々と流れ続けているのだ。
A river redolent of humanity – the photographic world of Shunji Dodo
Kotaro Iizawa (photography critic)
Looking back over Shunji Dodo’s more than fifty-year career as a photographer, the Chinese character for “river” suddenly crossed my mind. Rivulets that form in the recesses of mountains gather water and eventually turn into great rivers that branch out and descend onto plains. In the case of Dodo’s birthplace of Osaka, the Yodo River system, whose headwaters near the boundary with Fukui prefecture feed into Lake Biwa and from there into Osaka Bay, assuming the names Seta River, Uji River and Yodo River along the way. It seems justifiable to compare the world of Dodo’s photographs with their imposing sense of scale to this Class A river with its total length of around 170 km and catchment area of around 8,240 km2.
It was after he entered the Department of Photography in the Faculty of Art and Design at Kyushu Sangyo University as one of the first batch of students in 1967 that the water vein that would become the headwaters of Dodo’s photography was formed. In his second year he loaded a roll of Tri-X into the Nikon F his father had bought him soon after he entered university and headed for Sasebo, then in turmoil as protesters sought to prevent a port call by the nuclear-powered aircraft carrier USS Enterprise. A selection of these and other early photographs, including some shot in Tokyo in January, April and November 1969 before and after the assault by riot police on the student-occupied Yasuda Hall at the University of Tokyo, in Okinawa in July the same year and during a trip to London in June 1960, appear in Horizon Far and Away 1968–1977 (Akaaka Art Publishing, 2012).
One could say that the grainy texture arising from high-temperature development and the blurred and tilted framing of Dodo’s photographs were not so much borrowed from the “are, bure, boke” (grainy, blurred, out-of-focus) style of the likes of Daido Moriyama and Takuma Nakahira having such a great influence on young photographers at the time, but a manifestation of Dodo’s own compelling desire to respond to the creative urge that welled up inside him. Though it should be noted that whether in Sasebo, Okinawa or London, his camera homes in on the sometimes pathetic and also ridiculous activities of the people crawling the earth. Dodo’s “river” persistently smacks of humanity as it continues to flow towards the sea.
While at university, Dodo also began taking the photographs of the Shinsekai district of Osaka that would later make up his first photobook, Shinsekai, Then and Now (Choseisha, 1986). Scenes of Osaka familiar from a young age became synchronized with the rhythm of his walking the streets, providing the material for the kinds of intimate snapshots that suggest a mutual calling of names with the people that are their subjects. By mobilizing not only his sense of sight but also his senses of hearing, smell and touch, he was able to capture vividly the atmosphere on the streets where “people have nothing to hide.”
Dodo graduated from Kyushu Sangyo University in 1970 and after a short spell teaching at Tokyo Shashin Senmon Gakko (now Visual Arts College Tokyo) he started work as a teacher at Osaka Shashin Senmon Gakko (now Visual Arts College Osaka) in 1972. He was appointed head of the school in 1998 and remained active on the education frontline until 2015. For most people, wearing the two hats of educator and photographer would have had a detrimental effect. In Dodo’s case, however, it seemed to have worked to his benefit. By continuing to take photographs between his busy educational duties, not only was he able to improve his powers of concentration, he was also able to incorporate in his own practice as feedback the creative energy of his young students.
It was in the 1990s that Dodo began to concentrate seriously on his work as a photographer. In 1985 he moved from Osaka to Kitakatsuragi in Nara prefecture, wanting to bring up his sons in a relaxed natural environment, but he also thinking it would aid his own rehabilitation. In the 1990s he began taking photos around the Kii Peninsula spanning Nara, Wakayama and Mie prefectures using a large-format 8x10 inch camera. In 1996 he switched from black and white to color. The results are contained in two photobooks, the black and white A Radiant Land: Kii Peninsula (Brain Center, 1995) and the color A Radiant Land with Thousands of Years (Brain Center, 2000).
Dodo’s use of a large-format camera that “enables one to express the world not with dots but with surfaces” instead of the compact 35mm camera he had mainly been using until then sparked a dramatic change in his approach to his subjects. Because he had to change the film for every shot, the number of photos he took decreased dramatically and he began to study the subjects closely before releasing the shutter. As well, while people remained his principal subject matter, he made them aware that they were being photographed and this enabled him to share with them the tense atmosphere. “People die,” he once said. “For this very reason I feel obliged to turn my attention to these familiar everyday scenes, to the lives being lived to the full in this place, to people who have nothing to hide, to existence.” In the years that followed, Dodo would continue to produce photographs that clearly lived up to these sentiments.
Dodo’s confidence in himself as a photographer is most clearly demonstrated in the two photobooks Ha-ha (Gallery Out of Place, 2006) and A Vegetable Garden, Sakura (Vacuum Press, 2009). In Ha-ha, he photographed the birth in 2004 of film director Naomi Kawase’s first child. Kawase had studied filmmaking at Visual Arts College Osaka while Dodo was head of the school and was also the director of the 2002 documentary film Letter from a Yellow Cherry Blossom, which scrutinizes the final days of photography critic Kazuo Nishii, a close friend of Dodo’s. For this series he used a 6x6 camera, affording a gaze as if the photographer had held his breath and silently drew close to his subjects. The series published in A Vegetable Garden, Sakura was shot with a Polaroid Type 55 camera that yields both positive prints and negative images, and while the number of photos is small, Dodo’s meticulous powers of observation with respect to the natural environment around him are amply demonstrated. One could say that Dodo’s eagerness to try various kinds of photographic equipment is also a manifestation of his keen spirit of experimentation.
In the photobooks published since 2010, Osaka (Seigensha, 2010) and Japan Sea (Akaaka Art Publishing, 2014), Dodo’s creative urge shows no signs of waning. Osaka, which began with Dodo directing his camera at the yonken nagaya (four-bay row houses) in Sekime, Joto-ku where he was born, is a series he embarked on as if tracing his own memories of the place where he grew up. As if confronting the limits of his physical abilities, the photographer, who had reached the age of sixty, walked around Osaka carrying a heavy 8x10 camera and associated equipment. Noteworthy here is the way his eye, which was once as finely honed to pounce on its prey, has transitioned into one that seems to calmly react to and encompasses whatever entities present themselves to him.
For the series published in Japan Sea, Dodo sticks with the 8x10 camera, though this time he covers an even wider area. Photographed from the viewpoint of “a reversed map of Japan as seen from continental China,” the scenes from along the Japan Sea coast from Nagatoshi in Yamaguchi prefecture to Wakkanai in Hokkaido are also an attempt to produce a new “theory of climate” that dramatically shakes our fixed ideas. Compared to his earlier series, the figures occupy less space within the frame thus the ground on which they live and its details come to the fore with an astonishing level of minuteness. One could call this an act of tremendous effort to attempt to verify Japan in the wake of the Tohoku earthquake and tsunami by way of photography.
Since becoming the director of the Irie Taikichi Memorial Museum of Photography Nara City in 2015, Dodo has continued to boldly explore new territory. Presented at the museum in 2016–17, “Mt.Kasuga Primeval Forest” is his first series created in earnest using a digital camera. According to Dodo, he intends to continue this photographic project that involves penetrating deep into the mystical forest that extends behind the Kasuga Grand Shrine with its crowds of tourists. For “Bangkok,” he returns to taking candid photographs with a 6x6 camera. With the two great works Osaka and Japan Sea, the flow of Dodo’s river had descended from its headwaters and for a time poured into the sea. But it now seems as if this flow is seeking to head back upstream again.
The “river redolent of humanity” that is Shunji Dodo continues to swiftly flow, absorbing and dissolving all manner of things along the way.
artist statment
1968年1月17日佐世保、原子力空母エンタープライズ寄港阻止闘争から写真を撮り始めたと思っている。35ミリ一眼レフカメラでこのころは、めちゃくちゃ撮っている。技術的に未熟でも情熱と行動力でカバーしていた。見ること知ることの驚きがある。仰天し立ち尽くし躊躇(ちゅうちょ)している若き自分自身のさまがいとおしく思えた。いつもだれかにたのまれた訳でもなく、自分が見たい写真にしたいと思った事物を撮り続けた50年だった。
Gallery 916 上田義彦氏からこのような機会をいただき、すべての写真をもう一度見て、セレクトすることで、さまざまなセンチメンタルな感情を味わった。楽しかった。
「佐世保」「沖縄」「ロンドン」「新世界むかしも今も」「大阪の町」「バンコク」「花母」「a vegetable」8×10フイルムの仕事「楽土紀伊半島」「大阪」「日本海」新作デジタル「春日山原始林」を展示します。
I think I started taking photos from the January 17, 1968 demonstration against the visit by nuclear-powered aircraft carrier USS Enterprise to Sasebo. Back then I was taking photos all the time, everywhere, with my 35mm SLR, and though still lacking in technical skill, made up for it in enthusiasm and energy. There is the surprise of seeing and knowing. I looked back with great affection on my younger self, brought to a hesitant standstill with amazement. For 50 years I took photos of the things I wanted to see made into photos, not what someone asked me to.
Having been given this opportunity by Yoshihiko Ueda of Gallery 916, taking another look at all my photos and selecting some triggered a rush of sentimental emotions. Which was fun.
I will be presenting Sasebo, Okinawa, London, Shinsekai : Mukashi mo ima mo (Shinsekai: Then and now), Osaka no machi (Streets of Osaka) , Bangkok, Ha-ha, a vegetable; the large-format works Rakudo: Kii hantō(A Radiant Land : Kii Peninsula), Osaka, Nihonkai/Japan Sea ; plus my new digital work Kasugayama genshirin (Mt. Kasuga primeval forest).
biography
百々 俊二(どど しゅんじ)
1947年 大阪府生まれ
1970年 九州産業大学芸術学部写真学科卒業
1998年 ビジュアルアーツ専門学校・大阪 学校長就任
2015年 入江泰吉記念奈良市写真美術館 館長就任
主な写真展
1978年 「大阪・天王寺」(銀座・大阪ニコンサロン)
1985年 「新世界むかしも今も」(銀座・大阪ニコンサロン)
1992年 「衆生遊楽バンコク」(銀座・大阪ニコンサロン)
1995-96年 「楽土紀伊半島」(新宿・大阪・札幌コニカプラザ)
1999年 「千年楽土」(銀座・大阪ニコンサロン)
2000年 「千年楽土紀伊半島」(奈良市写真美術館)
2001年 「.com NY」(新宿ニコンサロン)
2003年 「沙羅双樹」(ビジュアルアーツギャラリー)
2006年 「花母」(Gallery OUT of PLACE TOKIO、ZEN FOTO GALLERY)
2007年 「花母」「ベジタブル・キッチン」(gallery bauhaus 東京)
2007年 「Ha-Ha」(FOCALE galerie ロカルノ/スイス)
2010年 「大阪」(銀座・大阪ニコンサロン、Gallery OUT of PLACE TOKIO、ZEN FOTO GALLERY)
2016年 「それぞれの時『大阪』~森山大道・入江泰吉・百々俊二展~」(入江泰吉記念奈良市写真美術館)
2016-17年 「春日山原始林」(入江泰吉記念奈良市写真美術館)
2017年 「日本海」(銀座・大阪ニコンサロン)
1996年 日本写真協会年度賞
1999年 第24回伊奈信男賞
2007年 日本写真芸術学会芸術賞
2011年 第23回写真の会賞、第27回東川賞
主な著書
1971-77年 『地平』1-10号
1986年 『新世界むかしも今も』(長征社)
1993年 『HORIZON』(共著)
1995年 『楽土紀伊半島』(ブレーンセンター)
2000年 『千年楽土』(ブレーンセンター)
2003年 『沙羅双樹』(組画)
2006年 『花母』(Gallery OUT of PLACE)
2009年 『菜園+桜』(VACUUM PRESS)
2010年 『大阪』(青幻舎)
2012年 『遙かなる地平 1968-1977』(赤々舎)
2014年 『日本海』(赤々舎)
Dodo Shunji
1947 Born in Osaka Prefecture
1970 Graduate of Department of Photography,
Kyushu Sangyo Universitiy
1998 Principal of Visual Arts Osaka
2015 Director appointed at Irie Taikichi Memoriaal Museum
of Photography Nara City
Selected Solo Exhibitions
1978 OsakaTennoji / Nikon Salon, Ginza, Osaka
1985 Shinsekai Mukasimo Imamo / Nikon Salon, Ginza, Osaka
1992 Shuji Yuraku Bangkok (Bangkok, Pleasure of All living Things) /
Nikon Salon, Ginza, Osaka
1995-96 Rakudo Kii Hnto / Konica Plaza, Shinjuku, Osaka, Sapporo
1999 Sen-nen Rakudo / Nikon Salon, Ginza, Osaka
2000 Sen-nen Rakudo Kii Hanto / Nara Citiy Museum of Photography
2001 .com NEW YORK / Nikon Salon, Shinjuku
2003 Sarasoju / Arts Gallery
2006 Ha-ha / Gallery OUT of PLACE TOKIO・ZEN FOTO GALLERY
2007 Ha-ha Vegetable Kitchen / gallery bauhaus, Tokyo
2007 Ha-Ha / Focale Galerie Locarno, Swizerland
2010 Osaka /Gallery OUT of PLACE TOKIO・ZEN FOTO GALLERY・Nikon Salon, Ginza, Osaka
2016 Osaka by Daido Moriyama, Taikichi Irie, Shunji Dodo /
Irie Taikichi Memorial Museum of Photography Nara City
2016-17 Mt.Kasuga primeval forest / Irie Taikichi Memorial Museum of Photography Nara City
2017 Japan Sea / Nikon Salon, Ginza, Osaka
Awards Received
1996 Awarded the Award of the Year by the Photographic Society of Japan for Rakudo Kii Hanto (A Radiant Land:Kii Peninsula)
1999 Awarded the 24th Ina Nobuo Award for Sen-nen Rakudo(Thausand-year Paradise)
2007 Awarded the arts award by the Japan Society for Arts and Historiy of Photography
2011 Award the 23th shasinnoKai Award by the Photographic Society of Japan for Osaka
2011 Award the 27th Award of Higashikawa by the Photographic Society of Japan for Osaka
Books
1971-77 Chihei (Horizon) issues 10
1986 Shinsekai Mukashimo Imamo (Shinsekai, Then and Now ) /
Choseisya
1993 HORIZON / joint authorship
1995 Rakudo Kii Hnto (A Radiant Land:Kii Peninsula) / Brain Center
2000 Sen-nen Rakudo (Thaousand-year Paradise) / Brain Center
2003 Sarasoju / kumie
2006 Ha-ha / Gallery OUT of PLACE
2009 vegetable garden , sakura / VACUUM PRESS
2010 Osaka / Seigensya
2012 Horizon Far and Away 1968-1977/AkaAka
2014 Japan Sea /AkaAka
overview
A LIFE 1968-2017
Shunji Dodo
会期
: 7月7日金曜日 - 9月10日日曜日
開館時間
: 平日 11:00 - 20:00 / 土日・祝日 11:00 - 18:30
定休
: 月曜日(祝日を除く)
入場料
: 一般 800円、大学生・シニア(60歳以上) 500円
高校生 300円、中学生以下無料(Gallery916及び916small)
作品のご購入に関してはギャラリーにお問い合わせください。
TEL:
03-5403-9161
/ FAX:
03-5403-9162
MAIL:
mail[a]gallery916.com
A LIFE 1968-2017
Shunji Dodo
Date
: 7 July - 10 September, 2017
Time
: Weekdays 11:00 - 20:00 /
Weekends and Holidays 11:00 - 18:30
Closed
: Mondays ( Except for Holidays)
Entrance Fee
:
Adults 800 yen / College students or over the age of 60 500 yen / High school students 300 yen / Junior high school students or younger Free (Gallery916 & 916small)
Shunji Dodo, the photographs For enquiries regarding
the purchase of the photographs, please contact the gallery.
TEL:
+81-(3)-5403-9161
/ FAX:
+81-(3)-5403-9162
MAIL:
mail[a]gallery916.com